Samen sterk of eenzaam ten onder? Branche event voor samenwerking

Een samenkomst van frisse energie en innovatie op een rustgevende locatie. Maandag 8 juli was het prachtige The Duke in Nistelrode “the place to be” voor iedereen die de sieradenbranche een warm hart toe draagt. Op initiatief van Harry Cuvelier, van De Echte Juwelier, kwamen juweliers en leveranciers bij elkaar voor een dag vol interessante lezingen en de kans om nieuwe verbanden te leggen. De boodschap? Samenwerken is vandaag de dag dé sleutel om te overleven binnen de branche.

De lezingen werden geopend door Michel Lieffering, zowel eerste spreker als dagvoorzitter. Aan hem de eervolle taak om de dag soepel aan elkaar te praten en dat was hem ook zeker toevertrouwd. Zijn presentatie over de (r)evolution van businessmodellen sprak aan en met de juiste voorbeelden werd dit geïllustreerd. Het internet heeft de wereld veranderd en was zelfs de grootste culturele verschuiving van de afgelopen decennia volgens Michel. Hier valt weinig tegenin te brengen. “De markt verschuift van bezit naar gebruik. Het gaat niet langer om de hoeveelheid CD’s die je als artiest verkoopt, maar om het aantal streams. Je koopt een fiets niet meer, je huurt er één van Swapfiets. Zou u zich kunnen voorstellen dat u als branche daarin mee gaat en dat ene collier niet meer gekocht wordt voor een speciale gelegenheid maar verhuurd?” Een interessante gedachte, zeker in een tijd van verticale integratie, waarbij steeds meer merken zelf retailer worden.

Aan het einde van zijn verhaal ging Michel over in de rol van dagvoorzitter en kondigde Harry Cuvelier aan als volgende spreker. De eigenaar van juwelier Spruytenburg was als initiatiefnemer van het evenement natuurlijk één van de sprekers. Hij gaf ruiterlijk toe dat dit niet zijn favoriete bezigheid was, maar zijn best ging doen en zo geschiedde. Tijdens zijn presentatie over de visie op samenwerking via De Echte Juwelier benadrukte hij dat de samenwerking geen verlies van autonomie ten gevolg zou hebben. De zaak hoeft geen naamsverandering te ondergaan en er is geen winstoogmerk aan verbonden. Iedereen blijft baas in eigen winkel.

Na een aangename lunchpauze, nam Fred Snabel het woord. De CEO van DiamondR ging dieper in op de voordelen van keten digitalisering en hoe de leveranciers en juweliers elkaar kunnen versterken door data te verzamelen en met elkaar te delen. Zo kregen we een demonstratie van zijn systeem, waarmee inboeken een stuk simpeler wordt en verkoopgegevens sneller verzameld. “Nu wacht een leverancier nog op bijbestellingen om te zien welke producten de hardlopers zijn, maar dit duurt natuurlijk veel te lang. Als u data deelt via het systeem zien leveranciers meteen wat goed verkoopt en waarvan ze meer op voorraad moeten hebben.” Handig voor beide partijen.

Last but not least werd de spotlight overgedragen aan Fabienne van Leiden, Creatief Strateeg bij BZTRS Agency. Met BZTRS maakt ze bedrijven bewust van de importantie van data en informatie. Des te meer u over de klant weet, des te beter kunt u hem of haar benaderen op een manier die een hoge slagingskans heeft. Ook gaf ze voorbeelden van interessante manieren om een stukje extra beleving te bieden. Zo vertelde ze over een juwelier die een trouwring namaakte met een 3D-printer, zodat de klant er een gevoel bij kon krijgen zonder hem eerst te hoeven aanschaffen. Verder benadrukte ook Fabienne het belang van innovatieve samenwerkingen. Je zal bij een geel shirt niet snel een gele fiets verkopen, maar draai het om en biedt als fietsverkoper de mogelijkheid om een bijpassend shirt aan te schaffen en mensen zijn mogelijk geïnteresseerd. Of denk aan een juwelier die notitieblokjes en andere accessoires verkoopt, met dezelfde patronen als hun sieraden. Complementair en “out of the box”.

Aan het einde van de lezingen werd de geïnteresseerden gevraagd om een intentieverklaring te tekenen. Hierbij was ook sprake van een in te leggen bedrag om de organisatie op gang te krijgen. Op de vraag wie er de intentie hadden om bij te dragen antwoordde 77% van de zaal positief. Uit de discussie die hierop volgde, bleek dat er zeker nog twijfels en vragen in de lucht hingen, maar de overkoepelende toon was er een van goede wil en voorzichtige nieuwsgierigheid. Harry Cuvelier: “Nu hebben we nog de voorsprong op Brandfield en Bol.com. Die voorsprong moeten we behouden en gaan we op deze manier ook behouden.”

Het is nog te vroeg om te zeggen dat het vuur compleet ontbrand is, maar de bijeenkomst in Nistelrode zou wel eens de eerste vonk kunnen zijn die nodig was om een branche-samenwerking levensvatbaar te maken.

Meer informatie

Een website voor De Echte Juwelier is op dit moment nog in ontwikkeling.  Voor vragen kunt u al wel terecht bij info@deechtejuwelier.nl.

Voor verdere informatie kunt u terecht bij www.bztrs.nl.

 

Gepubliceerd op: 09-07-2019

Reacties

Comments