Frans Horsten (BBS): “Iedere partner is goud waard. Samen maken we het verschil in deze moeilijke markt”

Onlangs interviewde Jeweline Juwelier de Wit over de verkoop van horlogebanden (klik hier). Dit is een belangrijk en onderscheidend aspect voor iedere juwelier. Juwelier de Wit vertelde over de succesvolle samenwerking met Band en Batterij Service (BBS). Dat maakte Jeweline nieuwsgierig, dus voelden we Frans Horsten, oprichter en eigenaar van BBS, aan de tand.

Jeweline: “Kunt u zichzelf voorstellen?”
Frans: Mijn naam is Frans Horsten. Na tientallen jaren ervaring binnen de juweliersbranche, ben ik voor mezelf begonnen. 3.5 jaar geleden ben ik Band en Batterij Service (BBS) gestart. Dit bedrijf run ik samen met mijn vrouw en een medewerker.

Jeweline: “Hoe is BBS ontstaan?”
Frans: “Het bedrijf waar ik voorheen werkte werd overgenomen door een nieuwe eigenaar. Maar deze nieuwe partij had geen interesse in de horlogebanden. Ik heb altijd een voorliefde gehad voor horlogebanden, dus ik zag mogelijkheden. Horlogebanden zijn een absolute noodzakelijkheid voor iedere juwelier.”

Jeweline: “Welke producten verkoopt BBS allemaal?”
Frans: “BBS verkoopt uitsluitend horlogebanden en batterijen. Wij zijn exclusief distributeur van de Swiss made Rayovac horlogebatterijen. Vervolgens zijn wij drie jaar geleden begonnen met de distributie van Piero Magli horlogebanden. Daarnaast zijn we sinds een half jaar ook fabrikant van horlogebanden. We maken een eigen lijn, die ervoor zorgt dat wij een lage prijs, kwaliteit en beschikbaarheid kunnen garanderen.”

Wilt u ook een succesvolle verkoop van horlogebandjes en batterijen?

Vraag dan -geheel vrijblijvend- meer informatie over Band en Batterij Service (BBS). Vul hieronder uw e-mailadres in en BBS zal contact met u opnemen.

 

Jeweline: “Waar worden de producten van BBS verkocht?”
Frans: “De batterijen verkopen we uitsluitend in Nederland en België. In Nederland zijn we zelfs exclusief verdeler van Rayovac. De horlogebanden van Piero Maglo verkopen we exclusief in Nederland, België en een stuk van Duitsland. Voor onze eigen productie geldt natuurlijk dat we die wereldwijd kunnen verkopen. Maar in de realiteit beperkt zich dat tot Europa.”

Jeweline: “Waarom maken jullie zelf horlogebanden?”
Frans: “Jaarlijks kregen wij prijsverhogingen te verduren. Ik vind dat we die verhoging niet zomaar kunnen doorvoeren naar de verkoopprijs. Dat betekende dus dat wij die prijsverhogingen moesten absorberen. Dat ging ten koste van de marge. Verder wilde ik graag zelf de zekerheid hebben dat de basis van de collectie te allen tijde beschikbaar is. Dat is vaak niet zo bij groothandels. Daar kon ik me niet bij neerleggen. Tenslotte wilde ik kunnen voldoen aan de kwaliteitsvraag. Als je zelf fabriceert en je haalt een schakel uit de productieketen, dan kun je daar je financiëel voordeel mee doen. Dat hebben wij vertaald naar een betere leerkwaliteit. Dus we betalen niet veel minder, maar we hebben wel een beter product.”

Jeweline: “BBS verkoopt natuurlijk ook batterijen, wat kunt u daarover vertellen?”
Frans: “Wij verkopen Rayovac batterijen. De kwaliteit van die batterij staat buiten kijf. Veel topmerken gebruiken de batterijen van Rayovac. Het feit dat het Swiss made is, heeft natuurlijk ook een toegevoegde waarde.”

Jeweline: “Welke producten verkoopt BBS het meest? Waarom?”
Frans: “De horlogebanden met alligatorprint verkopen het beste. Dit product ligt het beste in de markt en is het meest generiek. Qua smaak past het bij een grote groep mensen. Kortom, een veelgevraagd product dat ook bij veel horloges past.”

Jeweline: “Waarom kiezen juweliers ervoor om met BBS samen te werken?”
Frans: “Ondernemers moeten kiezen voor BBS vanwege de onderscheidende eigenschappen. Dat zijn de prijs-kwaliteit verhouding, de presentatie en de service.”

Jeweline: “Wat kun je vertellen over jullie presentatiemethode van de horlogebanden?”
Frans: “Wij zijn de enige met een verlichte horlogepresentatie. Dit hoogwaardige meubel is een upgrade voor iedere winkel. Wij passen de molen ook aan, naar de kleuren van de huisstijl van de juwelier.”

Jeweline: “Jullie heten Band en Batterij Service. Wat maakt jullie service uniek?”
Frans: “Je hebt bij ons een omruilgarantie. Als je producten ontvangt en ze blijken niet te voldoen aan de verwachtingen, dan ruilen we die gewoon om. We hebben de webshop als verlengstuk van onze service. Vanuit de webshop kun je de bestellingen downloaden en uploaden in jouw boekhoudingssysteem via een CSV-bestand. We komen ook periodiek bij de dealer langs om de collectie door te nemen en aan te vullen. Bovendien hebben we een snelle levering. Doorgaans heb je de bestelling in drie dagen in huis. Je bent bij ons geen nummer, je bent een partner. Iedere partner is voor mij goud waard. Samen moet wij in deze moeilijke markt het verschil maken. Dat gaat alleen maar door goed naar elkaar te luisteren, voor elkaar klaar te staan en dat kleine beetje extra doen. Daarom heten wij Band en Batterij SERVICE.”

Jeweline: “Welk voordeel is er voor Diamond-R klanten?”
Frans: “Voor Diamond-R klanten hebben we de mogelijkheid om een groep met producten in één keer in te scannen met omschrijving, prijsgegevens en foto. Hartstikke handig voor het voorraadsysteem. Daarnaast kan de juwelier hier ook zijn eigen prijskaartje maken mocht hij een andere marge willen hanteren. Je hebt dus heel veel mogelijkheden als gebruiker.”

Jeweline: “Wat maakt BBS tot een succes?”
Frans: “BBS zorgt voor een goede presentatie en een goed product. Wij ondersteunen de ondernemer zo goed mogelijk en proberen overal bereikbaar te zijn. Dat is de basis van succes! En natuurlijk, ik loop al 31 jaar in dit vak rond. Dus ik ken veel mensen en velen kennen mij.”

Jeweline: ‘Welke tips geeft u aan juweliers die batterijen verkopen?”
Frans: “Gebruik je toegevoegde waarde als juwelier. Jij bent de specialist. Jij weet hoe een horloge uit en in elkaar gaat en jij weet hoe het zit met waterdichtheid. Dus jij weet ook hoe belangrijk het is om een goede batterij te plaatsen. Mijn tip is, communiceer dat je een a-product gebruikt en doe daarmee je voordeel ten opzichte van andere batterijenzetters.”

Jeweline: “Welke tips geeft u aan juweliers die horlogebanden verkopen?”
Frans: “De beste manier om te scoren is om ervoor te zorgen dat je een optimale horlogebanden presentatie hebt. Daarom hebben we daar ook veel in geïnvesteerd. Als wij een toren plaatsen, is dat gratis voor een juwelier (bij een jaarafname), dus wij doen een mega investering in deze dealer. Een goede presentatie van de horlogebanden kan wel 20% verschil maken in de omzet.”

Wilt u ook een succesvolle verkoop van horlogebandjes en batterijen?

Vraag dan -geheel vrijblijvend- meer informatie over Band en Batterij Service (BBS). Vul hieronder uw e-mailadres in en BBS zal contact met u opnemen.

 

 

Meer informatie

www.bbs-shop.com

Gepubliceerd op: 28-08-2018

Reacties

Comments