Gelezen in Jeweline: Vakmanschap en creativiteit in de juwelensector… rendabel?

Om te beginnen een korte introductie over mezelf. Van Jeweline kreeg ik, Hans Sonnaert (1967), de vraag of ik mijn juwelenkennis voortaan met u wil delen via een column. Wie ik ben? Al bijna
30 jaar zelfstandig actief als goudsmid en ontwerper. Daarnaast docent juwelen & creatie aan het TNA de Londenstraat in Antwerpen.
Over vakmanschap en creativiteit bestaan veel misverstanden in onze juwelensector. Het ambacht wordt vaak herleid tot enkel goudsmeden die een blok edelmetaal te lijf gaan met vijlen, zagen
en hamers. Het liefst nog met gereedschappen en technieken uit de middeleeuwen. Deze creativiteit is dan weer het gevolg van hemelse inspiratie die spontaan tot stand komt. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat er in de branche niet altijd even rendabel wordt omgegaan met dit gegeven. Voor alle duidelijkheid, ik heb een hart voor het traditionele vakmanschap en spontane creativiteit, toch heb ik moeten nadenken hoe ik dit rendabel kon maken. De rekeningen moesten immers worden betaald.

Ambacht roept bij onze consumenten positieve waarden op, zoals passie, kennis, advies, kwaliteit en duurzaamheid. Ook het vermogen om iets nieuws te bedenken of te maken, waardeert de consument. Wie er dus in slaagt zijn of haar vakmanschap en creativiteit rendabel te maken, heeft een belangrijke troef in handen om op lange termijn te slagen. Met u wil ik graag enkele tips delen die ik door de jaren heen heb toegepast:

1. Accentvakmanschap 

Vakmanschap is vaak erg arbeidsintensief en tijdrovend. Toch kunt u hiermee juist hét verschil maken ten aanzien van massa geproduceerde juwelen. Soms is hiervoor niet meer dan accent of detail nodig. Door met basis geproduceerde onderdelen te werken, kunt u de tijd en budget die vrijkomt investeren in de toevoeging van een specifieke ambachtelijke techniek of creatieve aanpak.

2. Slim met technologie

“Het traditionele vakmanschap gaat verdwijnen!”. Dit is vaak de eerste reactie van collega’s ten aanzien van de digitale technieken. CAD softwareprogramma’s moeten we niet bekijken als enkel een informaticatool, maar als de bijkomende hamer of vijl. Een vakman is ook in staat om complexere juwelen met zettingen kwalitatief digitaal te produceren. Ook samenwerken is van belang. Stelt u eens die geweldige combinatie voor van knowhow en soms de uitrusting.

3. Creativiteit… een dialoog

Denk niet dat de wereld op u zit te wachten voor een ontwerp of idee. De belangrijkste eigenschap voor de creatieveling in onze branche is de mogelijkheid om een dialoog aan te kunnen gaan met zijn omgeving en zijn (toekomstige) klant. Goed luisteren is de kern, deze informatie naar uw hand te zetten en zo iets nieuws te creëren. Soms maakt een creatief accent al een groot verschil.

4. Reken uw vakmanschap en creativiteit door

Misschien de belangrijkste tip. Als u er niet in slaagt uw vakmanschap en creativiteit door te reken aan de klant, zal dit immers niet helpen de rekeningen te betalen. Integendeel. Een aparte rekening voor het produceren van uw juwelen is de eerste stap. Reken een marge op deze productieprijs voor het ontwerp en creativiteit. Tenslotte rekent u hierop nog eens de marge door als kleinhandelaar. Schrikt u van de prijs? Denk dan maar goed na over uw aanpak… maar verlaag uw prijs niet.

 

Gepubliceerd op: 11-12-2018

Reacties

Comments