De juwelier aan het woord: Juwelier Hemmer over parels

Het lijkt wel alsof trends onze branche tegenwoordig overnemen. Klassieke producten, zoals parels worden hierdoor eigenlijk te weinig in het zonnetje gezet. Zonde, want parels zijn ware klassiekers en onmisbaar voor de kwaliteitsjuwelier. Reden genoeg voor Jeweline om in deze nieuwe editie van de serie ‘De juwelier aan het woord’ een ‘pareltje’ aan het woord te laten.

Jeweline vroeg tips aan De Koning Van Buul (KOBU), dé parelleverancier van Nederland. Zij adviseerden ons om naar Nijmegen te gaan. Daar heeft Marlies Hemmer samen met haar man de juwelierszaak genaamd: ‘Juwelier Hemmer’. Zij presenteren de parels op een fantastische manier. Dit maakte de webredactie van Jeweline nieuwsgierig, dus reisden we richting het prachtige Nijmegen voor een exclusief interview.

Samen met Marlies Hemmer en Natascia Carroll – Saccomani (KOBU) gingen we het gesprek aan rondom de parelverkoop.


Jeweline: “Dag Marlies. Wat een prachtige zaak, ik zie de parels er al meteen uitspringen! Maar voordat we over de parels beginnen, kun je jezelf eerst voorstellen?”
Marlies:
“Ik ben Marlies Hemmer. Samen met mijn man ben ik eigenaar van de juwelierszaak ‘Juwelier Hemmer’. Dertig jaar geleden hebben we de zaak van zijn ouders overgenomen. Het is een prachtige zaak, in het centrum van Nijmegen. Doordat we midden in de stad liggen hebben we naast veel vaste klanten, ook passanten die onze zaak weten te vinden.”

Jeweline: “Heeft de winkel altijd op deze locatie gezeten?”
Marlies:
“Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de zaak tijdelijk op een andere plek in Nijmegen gevestigd. Vanwege het bombardement zat toen de noodwinkel in Kelfkensbos.”

Jeweline: “Je vertelde dat je al dertig jaar, samen met je man, je eigen juwelierszaak hebt. Welke veranderingen heb je in de loop der jaren meegemaakt?”
Marlies:
“De klant en zijn wensen zijn veranderd. Klanten zijn minder trouw aan één bepaalde winkel, ze hebben meer wensen en ze zijn nu door internet beter geïnformeerd. Bovendien zijn ze ongeduldiger.”

Jeweline: “In hoeverre is Juwelier Hemmer anders dan andere parelverkopers?”
Marlies: “Wij houden zelf heel veel van parels, dus dan heb je er al een speciaal gevoel bij. Dan verkoop je ze op een andere manier. Wij hebben ook een groot aanbod. Dat heeft niet zomaar iedere juwelier, denk ik.”
Natascia: “Inderdaad, dat klopt. Marlies heeft een zeer ruim aanbod. Ze heeft een mooie map waarin ze alle colliers en armbanden in één keer presenteert. Dit heeft niet iedere juwelier. Toch zouden we als KOBU graag willen zien dat alle juweliers hun parels op deze fantastische manier presenteren. Zo kan de klant in één oogopslag alles zien.”

Het gehele aanbod in parelsnoeren is in één oogopslag duidelijk door de presentatiemap.

Jeweline: “Waarom heb je gekozen om de parels in deze map te presenteren?”
Marlies:
“Het werkt praktisch en ziet overzichtelijk uit. In deze map hebben we alle maten, dus je verkoopt geen ‘nee’. Stel, ik had alleen maar parels van 4 en 7 mm in mijn assortiment. Dan kan een klant nog met lege handen weglopen, omdat hij een 5 mm zoekt. Dan loop je verkoop mis. Dat kan nu niet meer, omdat je alle maten in je aanbod hebt.”
Natascia: “Deze presentatiemanier werkt beter dan wanneer je het alleen maar presenteert als losse snoeren.”

Jeweline: “Is het voor een juwelier moeilijk om parels te verkopen aan de klanten?”
Marlies: “Simpel is het in ieder geval niet. Want je moet wel kennis van het product hebben. Er zijn namelijk heel veel soorten en kwaliteiten parels. Dat is eigenlijk niet alleen met parels, maar dat is met alles in ons vak.”

Jeweline: “Is het voor KOBU moeilijk om parels aan de juwelier te verkopen? ”
Natascia: “Wij merken wel dat de parel niet altijd op de eerste plaats staat bij veel juweliers, omdat velen er te weinig verstand van hebben. Zonde, want het verhaal is helemaal niet zo ingewikkeld.”

Marlies en Natascia met de presentatiemap.

Jeweline: “Welke doelgroep koopt parels bij deze juwelierszaak?”
Marlies: “Iedereen, van jong tot oud. Gisteren nog, kwam nog een meisje van twintig jaar voor oorknopjes. Deze oorknopjes worden overigens heel veel verkocht bij de jongere doelgroep.”

Jeweline: “Zijn parels ouderwets?”
Marlies: “Wat is ouderwets? Dat klinkt zo negatief. Parels hebben natuurlijk wel een klassiek karakter. Dat vind ik juist positief. Een klassiek karakter is kenmerkend voor een blijvend sieraad. Het is de taak van ons, de juweliers, om te laten zien dat iets klassieks, zijn waarde blijft houden en ook altijd mooi is.”

Jeweline: “Is er veel verschil tussen de verkoop van klassieke en trendy producten?”
Natascia: “In de huidige markt wel. Als jij je bijvoorbeeld stort in een heel hip merk, speel je heel erg in op de trends. Het nadeel van trends is dat die na een korte tijd weer afzwakken. Het gevolg? Je blijf met voorraad zitten. Parels daarentegen verkoop je altijd. Het is niet erg als je je voorraad volgend jaar pas verkoopt, omdat parels hun waarde niet verliezen.”
Marlies: “Die klassieke producten, daar richten wij ons vooral op. Bij parels weet je zeker, als je vandaag niks verkoopt, dan wel in de toekomst. De parelverkoop is stabiel.”

Jeweline: “Zijn er wel enige trends te bespeuren in de parels tegenwoordig?
Natascia:
“Ja, die zijn er zeker. Je ziet nu veel barokparels. Dat zijn grove en grote parels, met een onregelmatigere vorm.”

Jeweline: “Hoe zien jullie de toekomst van parels?”
Natascia: “De zoutwaterparels worden steeds moeilijker om te kweken. Dit wordt veroorzaakt door natuurverschijnselen zoals tsunami’s of aardbevingen. Bovendien maakt de vervuiling van de zee het steeds ingewikkelder om mooie en grote parels te kweken. Ook worden er steeds minder zoutwaterparels verkocht door de opkomst van zoetwaterparels. Maar gelukkig loopt de populariteit van imitatieparels sterk terug. Mensen willen toch echte parels. Dit is voor ons een mooie ontwikkeling.”
Marlies: “Ik voorzie een hele goede toekomst. De parel en de vraag ernaar blijft.”

KOBU is aanwezig op Out of the Box, standnummer C068 en op Jewels&Watches, op standnummer D435

Meer informatie

www.kobuparels.nl

Gepubliceerd op: 30-08-2017

Reacties

Comments