NIEUW! De juwelier aan het woord. Dit keer: Lyppens Juwelier uit Amsterdam

Vanaf nu heeft Jeweline een nieuwe rubriek op de website: ‘De juwelier aan het woord’. Een interviewreeks waarin een juwelier vertelt over zijn of haar prachtige vak.

Herman Lyppens trapt af. Hij is gecertificeerd taxateur en juwelier bij Lyppens Juwelier uit Amsterdam.

Kunt u zichzelf voorstellen?

“Ik ben Herman Lyppens en ben al bijna veertig jaar juwelier. Ik kom uit een echte juweliersfamilie. Mijn vader en broer zijn ook juwelier.”

De zaak ziet er prachtig en karakteristiek uit. Hoe lang bestaat deze al?

“Het pand waar we nu in zitten, vestigde Herman Schipper in 1946. Hij is meteen na de oorlog deze zaak begonnen. De lampen die je ziet, hangen er ook al sindsdien. Ondertussen zijn er natuurlijk wel de nodige aanpassingen gedaan. Zo is het inventaris vernieuwd, zijn de ramen kogelvrij gemaakt en  zijn er alarmsystemen en camera’s geïnstalleerd.”

De winkel bestaat dus meer dan 70 jaar. Welke veranderingen heeft u meegemaakt?

“Er vinden genoeg ontwikkelingen plaats. Het wordt groter, je krijgt meer voorraad en meer personeel. Maar dan komt er een recessie en dan vallen er weer mensen af en krimpt de voorraad weer. Een andere verandering is dat klanten steeds vaker merken zijn gaan kopen, in tegenstelling tot vroeger. Tientallen jaren geleden droeg men gewoon een mooie ring, gemaakt door een goudsmid. Dat was prachtig. Tegenwoordig moet een sieraad vaak een merk hebben.”

Het pand ligt in hartje Amsterdam. Is dat een voordeel of een nadeel?

“Wij zijn gevestigd tussen de hoek van de Kalverstraat en de Heiligeweg, wat volgens mij een voordeel is. De Kalverstraat is het drukste voetgangerspunt van Amsterdam, dus er lopen hier heel veel mensen voorbij.”

Wat merkt u van het toerisme in Amsterdam?

“Toeristen kopen gemakkelijker dan iemand die hier woont. Een toerist is gezellig op vakantie en dat geeft toch een andere sfeer dan dat je gewoon als Nederlander morgen de kinderen naar school moet brengen. Ze zijn dus belangrijk voor onze zaak.”

Ik zie veel bijzondere producten in de etalage liggen. Wat verkoopt het beste bij Juwelier Lyppens?

“We verkopen veel trouw- en verlovingsringen. Ik verkoop ook veel sieraden die we zelf maken. Die zijn dus niet echt een merk. Het voordeel van zo’n artikel is dat je er als juwelier meer aan kunt verdienen. Het nadeel van een ‘niet-merk’ is dat mensen het minder makkelijk kopen. Dus ieder voordeel heeft zijn nadeel.”

Wat is uw favoriete merk?

“Ik ben commercieel ingesteld, dus mijn favoriete merk is wat goed verkoopt. Dat verschilt per dag. Ik heb persoonlijk niet echt een favoriet. Ik ben blij met wat klanten willen kopen en mooi vinden.”

Zijn er vakbeurzen die u graag bezoekt?

“Ik ga naar Baselworld in Zwitserland. Op die beurs ontmoeten we Aziatische leveranciers die niet naar Amsterdam komen. Bovendien ben ik ook wel eens op de Jaarbeurs in Utrecht geweest.”

Gaat u daar dan heen om inkopen te doen?

“Nee, er komen tegenwoordig nog steeds veel vertegenwoordigers met hun spullen onder de arm, naar de zaak toe. Dus wat het inkopen betreft, hoef ik de beurzen niet echt te bezoeken. Ik krijg al veel aangeboden in de winkel.”

Als u een glazen bol zou hebben, hoe ziet u de toekomst van de juweliersbranche?

“Toen ik, zo’n 25 jaar geleden met deze zaak begon, zaten er twaalf of dertien juweliers om ons heen. Daar zijn nu nog maar drie van over, de rest is failliet of weg. Hoe zie ik de toekomst? Ik weet het niet…  Nederlanders geven nog steeds niet zoveel geld uit als een aantal jaar geleden. Het is dus nog steeds lastig om het allemaal netjes en goed te doen. Ik heb er overigens wel vertrouwen in. Mensen gaan zeker meer kopen, maar dat moet wel nog gaan gebeuren.”

Gepubliceerd op: 12-06-2017

Reacties

Comments