Social media, wat moet je ermee? Dit keer: klantentrouw

Ondernemers staan tegenwoordig voor veel uitdagingen. Als juwelier is het tegenwoordig niet alleen van belang dat je goed presteert in de winkel, maar ook online moet je je mannetje kunnen staan. Als vakblad voor de juwelier willen wij de ondernemer graag helpen.

Onlangs hebben onze webredacteuren de Web Summit in Lissabon bezocht. Met bijna 60.000 bezoekers uit 170 verschillende landen is de Web Summit het grootste event voor de tech- en online industrie. De meest recente ontwikkelingen en toekomstige projecten worden hier gepresenteerd. Jeweline raakte geïnspireerd door de lezingen van onder andere de CEO’s van booking.com, House of Holland, Amazon en Yahoo, redacteuren van de Amerikaanse en Britse Vogue, de omroepen BCC, CNN en de krant The Guardian, klimaatgoeroe en oud-presidentskandidaat van de VS Al Gore, de artiesten Martin Garrix en Wyclef Jean, YouTube influencers Jenna Marbles en Alfie Deyes en veel meer.

Jeweline raakte geïnspireerd door de lezingen van deze succesvolle ondernemers. Hoe behaalden zij hun succes? Aan de hand van de lezingen tijdens de Web Summit, bieden wij u een serie met tips en tricks, hoe u online nog beter kunt presteren. Dit keer: klantentrouw met de hulp van social media.


Ragy Thomas is de CEO van Sprinklr. Door middel van data acquisitie van social media analyseert Sprinklr alle online posts om te achterhalen wat het effectiefst is. Tijdens de Web Summit besprak hij hoe je het vertrouwen van de klanten kunt winnen en hoe social media hierbij helpt.

Klantentrouw

Als we het over klantentrouw hebben, is Apple een uitstekend voorbeeld. iPhone-bezitters zijn namelijk ontzettend trouw. Het merendeel van de huidige iPhone-bezitters kiest als volgende telefoon weer een iPhone. Hoe doet Apple dat toch? Door te investeren in zijn huidige klanten! Apple brengt in kaart wie al een iPhone bezit, bouwt een band met hun op, maakt hen ‘afhankelijk’ van het merk en zij benaderen hen vervolgens weer als er een nieuwe iPhone uitkomt.

Wat we kunnen leren van Apple, is dat je in moet investeren in je huidige klanten. Door een band op te bouwen met je klanten, bevorder je de klantentrouw. Veel bedrijven investeren in advertenties, die zich richten op nieuwe klanten. Maar als je weet dat maar liefst 80% van je inkomen, van slechts 20% van je bezoekers komt, besef je dat klantentrouw een belangrijk onderwerp is.

Investeer in je huidige klanten

Of je nu een groot of een klein bedrijf hebt: investeer in de band met je huidige klanten! Social media kan hierbij een goede hulp zijn. Door je facebook- of Instagrampagina actief te onderhouden, houd je de band met je volgers in stand.

Natuurlijk kun je ook negatieve reacties op je posts krijgen. Helaas hoort dit bij ondernemen, en is dit niet te voorkomen. Maar laat je daardoor niet uit het veld slaan. Negeer deze reacties niet, maar beschouw het als een kans om te laten zien dat jij goede oplossingen biedt. Maar liefst 90% van de mensen leest de negatieve reacties, dus hoe jij erop reageert, is van groot belang. Reageer begripvol, respectvol en geef er een positieve draai aan.

Ga een gesprek aan met je volgers. Het is en blijft een sociaal medium, waarbij sociale contacten voorop staan. Laat de menselijke kant van je bedrijf zien. Dit zorgt voor een positieve mening over jouw bedrijf. Hoewel social media een relatief nieuw medium is, de ouderwetse mond-tot-mondreclame werkt nog steeds het best.

Gepubliceerd op: 21-11-2017

Reacties

Comments